خدمات راه اندازی مودم ADSL

Asymmetric Digital Subscriber Line یا ADSL به معنی خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. احتمالا این عبارت برای شماهم خیلی مفهوم نیست اما نگران نباشید چرا که در ادامه با این مفهوم بیشتر آشنا خواهید شد. مودم های ADSL به زبان ساده سیگنال های دیجیتال را توسط سیم های مسی دریافت و آن ها را به داده های اینترنتی تبدیل می کنند. حالا این داده ها از طریق فناوری WIFI یا کابل LAN به دستگاه های کامپیوتر و تلفن همراه و…ارسال می شوند. برای اینکه بتوانیم از اینترنت پرسرعت ADSL برای خدمات VOIP استفاده کنیم به راه اندازی مودم ADSL در سمت کاربر احتیاج داریم.

کابل LAN برای اتصال مودم های ADSL با سیم است و بیشتر برای مکان هایی که نیازی به اتصال بی سیم ندارند مانند بانک و ادارات استفاده می شود. ویژگی مهم مودم های ADSL باسیم سرعت بالا و هزینه به نسبت پایین آن است. اما یک نوع دیگر مودم ADSL مدل های وایرلس یا بی سیم هستند که طرفداران بسیاری دارند و بیشتر برای مصارف خانگی استفاده می شوند. برای راه اندازی مودم ADSL به غیر از شرکت ارائه دهنده اینترنت به پریز تلفن و یا فیبر نوری نیاز دارید.

راه اندازی مودم ADSL

از پریز برای خانه و مکان هایی که خط تلفن اختصاصی ثابت دارند استفاده می شود. برای این اتصال پس از بستن قرارداد با شرکت ارائه دهنده اینترنت  ISP قابلیت دریافت و ارسال داده از طریق تلفن ثابت برای شما فعال می شود و حالا با اتصال مودم  ADSL مخصوص اینترنت بر بستر خطوط مسی، به پریز شما به اینترنت متصل می شوید. اما اگر از فیبر نوری استفاده می کنید باید اینترنت را از شرکت ارائه دهنده اینترنت بر بستر فیبرنوری تهیه کنید و با مودم ADSL مخصوص فیبر نوری به اینترنت متصل شوید.

مراحل راه اندازی مودم ADSL

قبل از هر چیز یک سیستم اینترنت  ADSL خریداری کنید و از اتصال آن مطمئن شوید. خب همینجا بد نیست بدانید که علاوه بر مخابرات شرکت های مختلف و پرتعدادی هستند که در حال حاضر خدمات اینترنت ADSL را ارائه می دهند. در این مرحله شما باید اطلاعات اشتراک خود را مثل نام کاربری، رمز عبور و پارامترهای VCI و VPIرا از شرکت ارائه دهنده اینترنت بگیرید. تا بعدا در قسمت تنظیمات مودم از آن استفاده کنید. بعد از اینکه مودم ADSL را خریداری کردید و برای راه اندازی مودم ADSL ، با استفاده از محتویات جعبه مثل کابل شبکه اترنت، کابل تلفن و کابل   USB و …باید مودم را سرهم کنید.

یک نکته ی خوبی که وجود دارد این است که راه اندازی مودم ADSL چه برای برند مودم های DLink و tp link که برای اینترنت مخابرات پیشنهاد می شود چه سایر مودم ها تا حدود زیادی به هم شبیه است و شما با کمی دقت به همین روش قادر به راه اندازی انواع مودم های ADSL خواهید بود.

  • مرحله اول: اتصال کابل تلفن و نویزگیر به مودم

سرهم کردن مودم کار دشواری نیست، پشت مودم ها یک کلید خاموش و روشن، ورودی آداپتور برق و دست کم یک پورت DSL و یک پورت LAN وجود دارد که کاملا مشخص است. بنابراین خیلی راحت کابل ها را وصل کرده و مودم را سرهم کنید. قبل از روشن کردن مودم باید آن را به کامپیوتر تلفن و پریز متصل کنید. برای اینکه این امکان را داشته باشید که همزمان با استفاده از اینترنت از تلفن هم با کیفیت خوب، بدون نویز و صداهای اضافه استفاده کنید. می توانید کابل نویزگیر یا میکروفیلتر را به پریز تلفن وصل کنید. در غیر اینصورت کابل تلفن را مستقیما به پورت DSL در پشت دستگاه مودم وصل کنید. یعنی اگر قرار نیست از تلفن هم استفاده کنید.

به علاوه برروی نویزگیرها دو خروجی دیگر هم وجود دارد. که یکی برای اتصال به مودم و دیگری برای اتصال به تلفن است. با استفاده از این دو خروجی شما امکان استفاده همزمان از تلفن و مودم را خواهید داشت. پس یک سر کابل را به پورت DSL و سر دیگر را به پورت modem روی نویزگیر وصل کنید. تنها یک قسمت باقی مانده  که با phone مشخص شده. این قسمت را هم با یک کابل به تلفن وصل کنید و تمام.

  • مرحله دوم: اتصال کابل اترنت به مودم

برای راه اندازی مودم ADSL بعد از اتصال تلفن به مودم، نوبت به اتصال مودم به کامپیوتر می رسد. بر روی کیس شما پورت مربوط به هر کابل مشخص شده.در این مرحله خیلی ساده هر کابل را دقیقا در پورت مربوط به خود قرار دهید. در مدل های مختلف مودم های ADSL  برای اتصال مودم به کامپیوتر دو روش وجود دارد. روش اول، یک طرف کابل شبکه به قسمت مربوط به LAN و سر دیگر به کیس کامپیوتر متصل می شود. در روش دوم و اگر ورودی USB دارید یک سر کابل  USB به ورودی یو اس بی و سر دیگر به کیس کامپیوتر وصل می شود.

  • مرحله سوم: اتصال کابل برق به مودم

برای راه اندازی مودم ADSL تا اینجا تلفن و نویز گیر را به مودم و مودم را به کامپیوتر وصل کردیم. در این مرحله باید کابل برق را هم به مودم وصل کنیم. خیلی ساده آداپتور برق مودم را به سوکت پاور و پریز برق وصل کنید. اگر این سه مرحله را با ما انجام داده باشید موفق شدید تمام کابل های موجود را به درستی متصل کنید. حالا برای ادامه مراحل راه اندازی مودم ADSL باید بریم به سراغ تنظیمات مربوط به بخش نرم افزاری.

قبل از ورود به مرحله تنظیمات راه اندازی مودم ADSL اگر برای شما هم سوال است که دکمه WPS پشت مودم برای چه منظوری استفاده می شود. اشاره کنم که WPS یا محافظت کننده شبکه وای فای به منظور فراهم کردن بستر ارتباط امن و سریع بین روتر و دستگاه بی سیم استفاده می شود. خب حالا برای راه اندازی مودم ADSL تنها قسمت تنظیمات باقی مانده.

  • مرحله چهارم: تنظیمات مودم ADSL

در ادامه مراحل راه اندازی مودم ADSL این تنظیمات را انجام دهید. برای ورود به صفحه تنظیمات، عدد آی پی مودم که در قسمت زیر هر دستگاهی نوشته شده، در قسمت سرچ مرورگر کامپیوتر وارد کنید، اینتر را بزنید. صفحه ای باز می شود که از شما نام کاربری و رمز عبور می خواهد. نام کاربری و رمز عبور که  بصورت پیش فرض لغت admin انتخاب شده در هردو قسمت وارد کنید و OK را بزنید. در صفحه تنظیمات برای راه اندازی مودم ADSL وارد قسمت Quick Start شده و Run Wizard را انتخاب کنید.

در صفحه بعد گزینه next را انتخاب کنید. منطقه جغرافیایی را روی  Tehran تنظیم کنید. به صفحه بعد بروید که مربوط به نوع ISP است وبرای گزینه سوم PPPoE/PPPoA را انتخاب کنید. در ادامه شما نیاز به یک رمز عبور و نام کاربری جدید دارید. این نام کاربری و کلمه عبور را باید در هنگام خرید اینترنت دریافت کرده باشید. هر دو را وارد کنید و سپس VPI را 0 و VCI را 35 انتخاب کنید و گزینه آخر Connection type را هم بر روی PPPoELLC تنظیم کنید.

خدمات راه اندازی مودم ADSL

برای راه اندازی مودم ADSL در این مرحله اطلاعات سرویس اینترنت را در بخش Internet Setting کامل کنید. با این حال یک مرور کوتاه روی تنظیمات پیش فرض این قسمت داشته باشیم. کشور را روی ایران تنظیم کنید. ISP را روی شرکتی که از آن اینترنت گرفتید و Connection Type را Bridge Mode انتخاب کنید. VPI عدد 0 و VCI عدد 35 است. در آخر گزینه Connection Type را هم بر روی PPPoELLC قرار دهید. تا اینجا بیشتر مراحل راه اندازی مودم ADSL را به همین سادگی طی کردید. حالا باید وای فای را نام گذاری کنید و در پایان تنظیمات را ذخیره و تایید کنید.

  • مرحله آخر: ذخیره و تایید اطلاعات

اگر تا اینجا مراحل راه اندازی مودم ADSL را با ما وگام به گام انجام داده باشید، باید به شما تبریک گفت چراکه تقریبا کار راه اندازی مودم ADSL به مراحل پایانی رسیده و کار زیادی برای اتمام باقی نمانده. در قسمت فیلد مربوط به SSID یک نام دلخواه به مودم خود بدهید. قسمت مربوط به Broadcast را بر اساس اینکه اجازه می دهید دیگران قادر به مشاهده و استفاده از وای فای شما باشند یا خیر بر روی گزینه های  بله یا خیر قرار دهید. در این مرحله پیشنهاد می کنیم برای بالابردن امنیت شبکه خود اجازه این دسترسی را را ندهید. در پایان برای قسمت Authentication Type از گزینه WPA-PSK/WPAP-PSK استفاده کنید. اگر تا اینجا مشکلی نداشتید گزینه next را بزنید.

در قسمت بعد راه اندازی مودم ADSL یک رمز عبور مناسب 8 الی 63حرفی برای دسترسی به وای فای خود انتخاب کنید و آن را در قسمت مربوط به Pre-Shared Key وارد کنید. همه چیز مرتب است؟ پس گزینه next را انتخاب کنید. اطلاعات وارد شده در مراحل قبلی راه اندازی مودم ADSL را تایید کنید و سپس مجددا next را انتخاب کنید. صفحه تنظیمات را ببندید و خارج شوید. راه اندازی مودم ADSL تا اینجا تمام شده و دستگاه شما آماده استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *