خدمات راه اندازی میکروتیک

قبل از هر چیز خواندن این مقاله را به کسانی که علاقه دارند در رابطه با میکروتیک و راه اندازی میکروتیک اطلاعاتی را بصورت مختصر و مفید داشته باشند توصیه می کنم. اجازه بدهید با این سوال پرتکرارشروع کنیم که میکروتیک چیست نقش آن در نصب و راه اندازی VOIP چیست و چرا اینهمه در رابطه با میکروتیک و خدمات راه اندازی میکروتیک بحث می شود؟ میکروتیک یک شرکت تولید کننده تجهیزات شبکه مانند دستگاه ها و سیستم عامل های مدیریت شبکه در لتونی است. که مهمترین محصول این شرکت، سیستم عاملی بر مبنای لینوکس به نام میکروتیک است. به علاوه این شرکت سخت افزارهایی مانند روتر برد و وایرلس هم دارد که همین سیستم عامل را روی آن ها هم نصب کرده. امروزه متخصصان شبکه اکثر نیازهای خودشان را بطور مثال در مسیریابی شبکه با میکروتیک برطرف می کنند.

نصب و راه اندازی میکروتیک

سرعت نصب بالای این سیستم عامل، پایداری میکروتیک، تنظیمات ساده و امکان Import و Export این تنظیمات، به روز رسانی ساده، قابلیت بک آپ گرفتن، قیمت مناسب روتر میکروتیک به نسبت سخت افزارهای مشابه و عملکرد خوب آن در زمینه شبکه که باعث تولید سخت افزار روتر برد شد. همچنین تعداد زیادی از قابلیت های متنوع و کاربردی دیگر این سیستم عامل، باعث شدند که میکروتیک بصورت گسترده ای توسعه پیدا کرد و محبوب شد. میکروتیک مانند یک روتر قوی از سرعت بوت بالا و عملکرد خودکار برخوردار است. اما برای راه اندازی میکروتیک و کانفیگ آن، چند روش وجود دارد.

راهنمای مراحل راه اندازی میکروتیک

برای راه اندازی میکروتیک احتیاج به Router OS داریم. Router OS یک سیستم عامل بر پایه کرنل لینوکس است که بر روی سیستم های کامپیوتر شخصی نصب می شود و دارای قابلیت هایی مانند VPN، فایروال، هات اسپات، وایرلس و.. است. این سیستم عامل بر روی سخت افزار میکروتیک با نام روتر برد هم به صورت پیش فرض نصب شده. حالا ما برای راه اندازی میکروتیک احتیاج به نصب و روشن کردن روترداریم. سپس در قدم بعدی باید یکی از سه روش اتصال را انتخاب کنید.

مرحله اول: اتصال به روتر میکروتیک

نصب و راه اندازی میکروتیک را از اتصال به روتر و حذف تنظیمات پیش فرض آغاز می کنیم. حالا برای اتصال به روتر میکروتیک سه روش کلی وجود دارد.

  • اتصال به روتر میکروتیک از طریق Winbox

ساده ترین این روش ها ابزار گرافیکی است که خود شرکت میکروتیک ساخته و این رابط گرافیکی را در سایت شرکت در اختیار کاربران قرار داده و بروز می کند به نام WinBox. اولین نکته این است که همیشه برای راه اندازی میکروتیک از آخرین نسخه بروز شده برنامه استفاده کنید. اتصال به روتر میکروتیک از طریق WinBox  یک روش خوب راه اندازی میکروتیک و بهترین روش اتصال است. این نرم افزار براساس سیستم عامل ویندوز طراحی شده و هم زمان از MAC و Adress IP پشتیبانی می کند. برای اتصال از طریق مک و آی پی باید بعد از دانلود برنامه و اجرای آن خیلی ساده در منوی آن روتر خود را انتخاب کنید وگزینه کانکت را بزنید. به همین سادگی Winbox به دستگاه شما متصل می شود و ظرف چند ثانیه پلاگین ها را دریافت می کند.

به محض کامل شدن پروسه دریافت پلاگین ها احراز هویت شماهم انجام می شود. اگر روتر با کامپیوتر شما در ارتباط باشد به محض اجرای این نرم افزار خود به خود روتر شما را پیدا کرده و شما می توانید بقیه مراحل را انجام دهید. دقت کنید اگر در این مرحله از شبکه کامپیوتری استفاده می کنید باید هر دو دستگاه به یک سوییچ متصل باشند. همچنین مراقب باشید اتصال کابل شبکه به دستگاه و کارت شبکه درست و بی اشکال باشد. در این صورت با پیام خطایی هم مواجه نخواهید شد. راه اندازی میکروتیک با این روش اتصال واقعا ساده خواهد بود.

همچنین می توانید آن را توسط این نرم افزار بر روی لینوکس وOS X اجرا کنید. برای اتصال به Router OS اگر تابحال تنظیمی انجام نشده، و روتر خام است یوزر admin و کلمه عبورندارد. در غیر اینصورت از گزینه Remove Configuration برای پاک کردن همه تنظیمات قبلی استفاده کنید تا یک روتر خام آماده کانفیگ داشته باشید.

  • اتصال به روتر میکروتیک از طریق WebFig

روش بعدی اتصال از طریق نرم افزارهای مرور گر صفحات وب مثل گوگل، فایرفاکس و کروم است. برای دسترسی به تنظیمات Router OS توسط WebFig از تنظیمات پیش فرضی مانند قرار گرفتن IP با رنج 1/ 192.168.88.24 و پورت 80 بر روی روتر استفاده می شود. امکانات این روش اتصال هم برای راه اندازی میکروتیک مشابه WinBox است. پس در این روش اتصال اگر دارید از تنظیمات پیش فرض دستگاه استفاده می کنید بهتر است همان آدرس آی پی را هم برای اتصال به صفحه تنظیمات نسخه وب بکار ببرید. به این صورت که در قسمت تنظیمات سریع که در صفحه اول قرار دارد کلمه عبور و تنظیمات ابتدایی را اضافه کنید.

در ادامه و برای تنظیمات پیشرفته تر باید گزینه WebFig شوید.

  • اتصال به روتر از طریق Command Line

برای راه اندازی میکروتیک روش دیگر اتصال از طریق Command Line به کمک کابل سریال، Telnet یا SSH است. در این روش فرمان های مورد نیاز از طریق نرم افزارهایی مثل Putty، Terminal برنامه WinBox  وارد می شوند. مدل این دستورات هم شبیه مسیر دسترسی به گزینه های برنامه WinBox   است.

بعد از انتخاب روش اتصال برای راه اندازی میکروتیک در گام دوم باید مراحلی را طی کنید که در زیر این مراحل را به اختصارخواهید دید.

مرحله دوم: نصب میکروتیک

در این مرحله و پس از اتصال به روتر همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم همه  تنظیمات پیش فرض را حذف کنید. حالا برای راه اندازی میکروتیک این تنظیمات را انجام دهید. ابتدا همه ی اینترفیس های موجود را نام گذاری کنید. مراحل راه اندازی میکروتیک را به این شکل ادامه دهید و در مرحله دوم یک IP ثابت برای اتصال به یکی از اینترفیس های روتر اختصاص دهید. در مرحله بعد احتیاج دارید پکیج کامل آخرین ورژن ارائه شده در سایت میکروتیک را دانلود کرده و آن را بصورت کامل و دقیق بر روی روتر میکروتیک نصب کنید.

اگر همه ی این مراحل را با موفقیت انجام داده باشید در این مرحله از راه اندازی و نصب میکروتیک احتیاج دارید اتصالات و کانکشن های لازم بطور مثال برای ارتباط با اینترنت را به درستی برقرار کنید. در مرحله آخر تنظیمات مربوط به Client NTP تنظیماتی مانند تاریخ و ساعت روتر میکروتیک را هم با دقت انجام دهید. حالا باید کانفیگ فایروال راهم به درستی انجام دهید. که این کار بیشتر برای جلوگیری از ترافیک های غیر مجاز انجام می شود.

مرحله سوم: کانفیگ روتر میکروتیک

در ادامه راه اندازی میکروتیک نیاز به کانفیگ روتر میکروتیک دارید. درواقع خدمات راه اندازی میکروتیک باید این مرحله را هم شامل شود.

در این مرحله هم ابتدا روتر را یکبار ریست کرده و تمام تنظیمات موجود را حذف کنید. مگر اینکه آشنایی و تسلط خوبی با این دستگاه داشته باشید که در این صورت نیازی به خام کردن دستگاه و ریست آن ندارید. در غیر اینصورت از روش زیر و به سادگی مرحله ریست و حذف تنظیمات پیش فرض روتر را انجام دهید.

خدمات راه اندازی میکروتیک

در این مرحله برای حذف تنظیمات روتر و خام کردن آن، روتر را با این روش یکبار ری استارت کنید. گزینه ری استارت را از داخل منوی سیستم پیدا کنید. فراموش نکنید که باید تیک مربوط به گزینه Configuration Default No را بزنید و سپس Reset Configuration را بزنید.

سپس با دقت برای تمام اینترفیس ها نام مناسب انتخاب کنید. نام و مشخصات مناسبی که ایجاد کردید را در مراجعات بعدی هم نیاز دارید، بنابراین این مشخصات را در خاطر داشته باشید.

همچنان مراحل کانفیگ روتر را ادامه می دهیم. در این مرحله عموما اولین اینترفیس را به LAN اختصاص می دهند و آدرس IP مورد نظر برای ورود به شبکه را برای این اینترفیس انتخاب و ست می کنند. پس این آدرس معمولا گیت وی شما در شبکه است.

بعداز انجام این مراحل در جریان راه اندازی میکروتیک و بخش کانفیگ روتر میکروتیک حالا میکروتیک مورد نظر را به آخرین نسخه بروز کنید. مثل مورد قبل در نهایت احتیاج به تنظیم تاریخ و ساعت دارید ونیاز دارید که فایروال روتر را هم برای اطمینان کانفیگ  کنید. همانطور که دیدید مراحل راه اندازی میکروتیک با کمی دقت به سادگی انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *