نحوه ساخت ترانک و تنظیمات آن در ایزابل

با سلام . در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش ایزابل قصد داریم به نحوه برقراری ارتباط ایزابل به خارج از سیستم تلفن به وسیله ترانک بپردازیم. در این آموزش علاوه بر نحوه برقراری ترانک در ایزابل ، شما را با انواع آن نیز آشنا می‌کنیم.

ترانک چیست

به طور کلی مفهوم ترانک در شبکه‌های کامپیوتری به معنای یک مسیر برای عبور ترافیک Vlan ها است. اما در مباحث مخابرات و سیستم‌های تلفنی ترانک به معنای مسیرهای ارتباطی در شبکه‌های یک به چند است.

به زبان ساده و عمومی Trunk به مسیرهای ارتباطی بین ایزابل و گیت وی های خطوط شهری ، مراکز مخابراتی و یا یک سرور ویپ دیگر گفته می‌شود.

آموزش ایجاد ترانک در ایزابل

اکنون که با مفهوم ترانک آشنا شدید به سراغ آموزش می‌رویم. در ادامه به ساخت یک ترانک در ایزابل و انجام تنظیمات آن خواهیم پرداخت.

دسترسی به تنظیمات ترانک در سیستم تلفن ایزابل

در ابتدا برای دسترسی به تنظیمات Trunk در ایزابل از طریقه منوی PBX گزینه PBX Configuration را انتخاب کنید.

سپس مانند تصویر در صفحه جدید روی گزینه Trunks کلیک نمایید تا وارد صفحه تنظیمات آن شوید.

آموزش ایجاد ترانک در ایزابل

سپس در صفحه بازشده مانند تصویر ابتدا بر روی گزینه Add Trunk کلیک کرده و سپس در سمت چپ تصویر ترانک موردنظر خود را انتخاب نمایید.

ساخت Trunk در ایزابل

در ادامه به معرفی این ترانک ها خواهیم پرداخت.

انواع ترانک در ایزابل

  • SIP Trunk

سیپ ترانک معروف‌ترین ، پرکاربردترین و متداول‌ترین نوع ترانک در ایزابل است. اکثر تجهیزات و سرویس‌های ارتباطی به خوبی از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند. از این پروتکل برای برقراری ارتباط ایزابل با سیستم های تلفنی دیگر ، تجهیزات گیت وی FXS و FXO و دیجیتال و انواع دستگاه‌های End-Point مانند تلفن ویپ استفاده می شود.

  • DAHDI Trunk

از Trunk های DAHDI برای اتصال ایزابل به کارت‌های تلفنی با ماژول FXO استفاده می‌شود.

  • IAX2 Trunk

ترانک IAX2 یک پروتکل اختصاصی استریسک است. استفاده از این ترانک در برقراری ارتباط میان دو سرور از نوع استریسک بسیار رایج است.

  • ENUM Trunk

این نوع ترانک ایزابل در کشور ایران کاربرد خاصی ندارد. درواقع عبارت ENUM مخفف E.164 Number Mapping است. عملکرد آن شبیه به DNS در شبکه‌های کامپیوتری است. اما با این تفاوت که ما شماره تلفن را به سرور داده و سرور مسیر ارتباط SIP را به سمت ما باز می‌کند. برای مثال ما شماره 1234567 با به سمت سرور ارسال و سرور به ما مقدار SIP:1234@pbx.ir:5060 را بر می‌گرداند. به زبان ساده ما از طریق این آدرس داده شده می‌توانیم ارتباط SIP با شماره تلفن درخواست شده برقرار کنیم.

  • DUNDI Trunk

عملکرد این ترانک مانند ENUM است. با این تفاوت که جستجوی مسیر فقط در میان دستگاه‌هایی که در یک گروه خاص قرار داده‌شده‌اند انجام می‌شود.

  • Custom Trunk

با استفاده از Custom Trunk ایزابل به شما این امکان را می‌دهد تا Trunk دلخواه و سفارشی خود را بسازید.

ترانک های SIP ، IAX2 و Dahdi به ترتیب پرکاربردترین ترانک در ایزابل هستند. در آموزش‌های آینده ما این 3 نوع ترانک را در سناریوهای واقعی به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

1 دیدگاه در “آموزش ساخت ترانک در ایزابل

  1. faraz گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *