آموزش ایجاد ترانک میان دو سرور ایزابل

در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش ایزابل قصد داریم به شما نحوه اتصال دو سرور ایزابل به یکدیگر یا عبارت دیگر ترانک بین دو سرور ایزابل را به شما عزیزان آموزش دهیم. خوب است بدانید که این آموزش برقراری ترانک الستیکس و FreePBX نیز مشابه است.

چه زمانی به اتصال دو سرور ایزابل به یکدیگر نیاز داریم ؟

در بسیاری از سناریو ها در کسب و کار ها ، شرکت هایی وجود دارند که دارای چندین شعب هستند و معمولا ارتباط شبکه ای میان آن‌ها برقرار است. اگر شما در این شعبه ها سیستم تلفن ویپ داشته ابشید ، به آسانی می توانید از طریقه ارتباط دو سرور ایزابل آن ها را به یکدیگر متصل کرده و میان داخلی های آن ها ارتباط برقرار نمایید. به زبان ساده شما به آسانی می توانید بدون نیاز به خطوط تلفنی داخلی همکار خود در یک شهر دیگر را شماره گیری کرده و با او صحبت کنید. یا تصور کنید که مشتری با برقراری تماس با شعبه تهران ، در همان تماس بتواند با کارمند مورد نظر خود در شهر اصفهان صحبت نماید.

به این ترتیب به کمک اتصال دو سرور ایزابل ، رابطه میان شعب می تواند دسترسی کاربران به یکدیگر را آسان کرده و در وقت و هزینه ها صرفه جویی کند. همچنین ممکن است که شما دارای حجم تماس بسیار زیادی باشید و یک سیستم تلفن ویپ ، پاسخگوی کلیه حجم تماس شما نباشد . در این صورت استفاده از دو سیستم تلفن و برقراری ترانک میان آن ها بسیار کاربردی است.

چرا به جای برقراری ترانک از داخلی های یک سیستم تلفن در شعبات دیگر استفاده نکنیم؟

شاید این سوال در ذهن شما هم پیش آمده که چرا بجای برقراری ترانک یا اتصال دو سرور ایزابل ، داخلی های یک سرور ویپ را میان شعبات دیگر به اشتراک نمی گذاریم ؟ آیا این کار راه حل ساده تری نیست ؟ با اینکار حتی منابع سخت افزاری کمتری نیز استفاده میکنیم. اما جواب این سوال اینجاست که رجیستر کردن تلفن بر روی داخلی های یک سازمان دیگر پهنای باند زیادی را مصرف کرده و مهم تر از آن ، با برقراری ترانک میان دو سرور ایزابل ، ارتباطات تلفنی بسیار پایدار تر و با کیفیت تر ارائه می شود.

برقراری اتصال ترانک بین دو سرور ایزابل

اما برویم به سراغ آموزش. جهت برقراری اتصال دو سرور ایزابل ، در ابتدا می بایست از ارتباط شبکه ای میان دو سرور اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید با استفاده از دستور Ping از برقراری ارتباط شبکه میان دو سرور مطلع شوید.

جهت برقراری اتصال دو سرور ایزابل ، ابتدا با سرور اول شروغ می کنیم. برای این کار یک ترانک ازنوع IAX2 ایجاد کرده. مانند تصویر یک نام به آن اختصاص داده و تنظیمات Outgoing را مانند شکل زیر انجام دهید.

ارتباط دو سرور ایزابل

برای آسان کردن کار پارامتر های مورد نیاز را در قسمت پایین برای شما نوشته ایم.

Trunk Name : یک نام دلخواه وارد نمایید

Peer Details :

Host=Other servrer IP

type=friend

qualify=yes

context=from-internal

توجه داشته باشید که در قسمت Host می بایست IP مربوط به سرور ایزابل دوم را وارد نمایید.

سپس از طریق گزینه های Submit و Apply تنظیمات را ذخیره نمایید.

اکنون نوبت ساختن یک Outboud Route است. با توجه به آموزش های قبلیکه در رابطه با Outbound Route داده شده مانند شکل زیر مسیر خروجی را بسازید.

در این سناریو برای برقراری اتصال دو سرور ایزابل ، ما مشخص کرده ایم که شماره های 3 رقمی که با عدد 4 شروع می شوند می بایست به ترانکی که ساختیم ارسال شود.

 

برقراری ارتباط بین دو سرور ایزابل

تنظیمات سرور دوم ایزابل

اکنون به سراغ سرور دوم رفته و همین تنظیمات را با تغییراتی کوچک مانند تصویر زیر اعمال می کنیم.

اتصال دو سرور ایزابل از طریق ترانک

Trunk Name : یک نام دلخواه وارد نمایید

Peer Details :

Host=Other servrer IP

type=friend

qualify=yes

context=from-internal

در قسمت Host می بایست IP مربوط به سرور اول وارد شود.

اکنون تنظیمات را ذخیره و شروع به ساخت یک Outbound Route در سرور دوم می کنیم. در این سناریو مانند تصویر زیر ما تعین کرده ایم که شماره های 3 رقمی که با عدد 3 شروع می شوند به سمت ترانک ساخته شده ارسال شوند.

اتصال Trunk بین دو سرور ایزابل

در صورتی که تنظیمات گفته شده را به این شکل انجام داده باشید برقراری ارتباط دو سرور ایزابل به درستی انجام شده و داخلی های رنج 3XX و 4XX با هم ارتباط دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *