آموزش ایجاد و تنظیمات مسیر خروجی در ایزابل Outbound Route

با سلام . در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش ایزابل قصد داریم شما را با مفهوم تنظیمات تماس خروجی ایزابل ، Outbound Route یا همان مسیر خروجی ایزابل آشنا کنیم.

Outbound Route یا مسیر خروجی تماس چیست ؟

به زبان ساده همان‌طور که از نام این واژه مشخص است به مسیر خروجی تماس‌های سیستم تلفن ایزابل Outbound Route گفته می‌شود. به طور کلی کلیه تماس‌هایی که از سیستم تلفن Issabel خارج می‌شوند از طریق این مسیر هدایت می شود.

اما قبل از اینجا به سراغ آموزش تنظیمات خروجی ایزابل برویم اجازه دهید کمی برایتان در رابطه با اولویت بندی تماس در ایزابل برایتان توضیح دهیم.

اولویت بندی تماس در ایزابل

زمانی که یک شماره روی تلفن شما گرفته می‌شود ، سیستم تلفن ایزابل ابتدا به سراغ کدهای عملیاتی یا به اصطلاح Features codes می‌رود. (این کدها برای عملیات‌های خاص مانند اتصال به صندوق صوتی استفاده می‌شود) سپس در صورتی که شماره گرفته شده یک کد عملیاتی نباشد ، به سراغ داخلی‌ها می‌رود. در صورتی که شماره گرفته شده جزو داخلی ها هم نبود آنگاه آن تماس را به مسیر خروجی یا همان OutBound Route منتقل می‌کند.

ساخت Outbound Route در ایزابل

خب برویم به سراغ آموزش. در ابتدا برای تعریف یک مسیر خروجی مانند تصویر پس از ورود به منوی PBX Configuration مانند تصویر وارد منوی Outbound Routes شوید.

تنظیمات تماس خروجی ایزابل

در ادامه گزینه‌های مربوط به تنظیمات تماس خروجی ایزابل را باهم مرور می‌کنیم.

تنظیمات تماس خروجی ایزابل

به رسم آموزش‌های قبلی تنها قسمت‌های مهم و کاربردی را خدمتتان توضیح می‌دهیم.

Route Name : یک نام برای مسیر خروجی وارد کنید.

Dial Patterns that will use this Route : این ناحیه مهم‌ترین قسمت تنظیمات خروجی ایزابل است.

Prepend : اگر در این قسمت شماره‌ای قرار داده شود آن شماره در این مسیر خروجی به ابتدای شماره گرفته‌شده اضافه می‌شود.

Prefix : هر عددی که در این قسمت وارد شود ، در صورتی که تماس از طریق این مسیر خروجی خارج شود ، عدد وارد شده حذف و مابقی عبارت شماره گیری خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که شماره گیری کنید 911111111 سیستم تلفن ایزابل عدد 9 را در نظر نمی‌گیرد و شماره 11111111 از این مسیر خروجی شماره گیری می‌شود.

تنظیمات Match Pattern در ایزابل

Match pattern : این قسمت در واقع جهت تطبیق شماره استفاده می‌شود. در این قسمت می‌توانید از علائم اختصاری استفاده نمایید.

تنظیمات مسیر خروجی تماس ایزابل

علائم اختصاری Match Pattern به شرح زیر است.

X : به معنای هر عددی از 0 تا 9 است.

Z : به معنای هر عددی از 1 تا 9 است.

N : به معنای هر عددی از 2 تا 9 است.

[] : هر عددی که داخلی براکت قرار گیرد ، اگر بخواهیم از رنج اعداد استفاده کنیم بین علامت آن ها علامت “-” قرار می‌دهیم. به فرض مثال عبارت [9-1237] به معنای اعداد 1 و 2 و 3 و 7 و 8 و 9 است.

. : این عبارت به معنای هر عددی به هر تعدادی است.

با توجه به مواردی که در بالا توضیح دادیم ، اگر بخواهیم هیچ محدودیتی را در تنظیمات خروجی ایزابل اعمال نکنیم کافی است در قسمت Match pattern فقط یک “.” قرار دهیم. در این حالت سیستم تلفن ایزابل هر شماره‌ای را که به اولویت مسیر خروجی برسد توسط این مسیر خروجی به بیرون ارسال می‌کند.

خوب است بدانید که در تنظیمات خروجی ایزابل یک مسیر خروجی پیش‌فرض با نام Outside-9 وجود دارد که هر شماره‌ای را با پیشوند 9 به این مسیر خروجی ارسال می‌کند.

CallerID : این قسمت به این شکل کار می‌کند که به زبان ساده هر کالر آیدی ، مانند شماره داخلی که درون این فیلد قرار بگیرد ، تماس آن داخلی توسط این مسیر خروجی هدایت می‌شود. در صورتی که این فیلد را خالی بگذاریم این الگو برای همه داخلی‌ها کار می‌کند.

Trunk Sequence for Matched Routes : همان‌طور که تا اینجا آموختید مسیر خروجی تماس را هدایت می‌کند ، اما این تماس توسط یک Trunk برقرار می‌شود. در این قسمت شما می‌توانید یک یا چندین ترانک را به ترتیب به این مسیر خروجی معرفی کنید تا اگر ترانک بالاتر در دسترس نبود ، تماس به ترانک بعدی منتقل شود.

توجه داشته باشید که مسیر خروجی در ایزابل دارای اولویت است و تماس مربوطه در صورتی که با اولین الگوی مسیر خروجی تطبیق پیدا کند به آن سمت مسیر دهی خواهد شد. پس در صورت نیاز شما می‌توانید از طریق DRAG & DROP مسیرهای خروجی را جابجا و اولویت آن‌ها را از بالا به پایین تغییر دهید.

یک مثال از تنظیمات خروجی ایزابل

اکنون برگردیم و یک سناریو را باهم مرور کنیم. فرض کنید که یک سافت فون بر روی گوشی شما نصب است که از طریق داخلی شماره 401 با سیستم تلفن ایزابل ارتباط دارد. اکنون شما می‌خواهید یکی از شماره‌های مخاطبین گوشی تلفن خود که با شماره +989396217526 ذخیره است را از طریق ایزابل شاره گیری نمایید. واضح است که در صورتی که این شماره را شماره گیری کنید سیستم تلفن ایزابل این شماره را اشتباه می‌شناسد.

برای رفع این مشکل می‌بایست Dial Patterns را به این شکل تعریف کنیم. در ابتدا می‌دانیم که می‌بایست قسمت +98 که در ابتدای این شماره وجود دارد توسط ایزابل حذف شود و سپس یک 0 به ابتدای شماره تلفن اضافه شود.

برای انجام این سناریو مقادیر Dial Patterns به این شکل تنظیم می‌شود.

Prepend = 0

Prefix = +98

Match Pattern = XZ.

CallerID = 401

به این شکل می‌توانیم این مشکل را مرتفع و تماس خروجی را به درستی برقرار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *