آموزش تنظیمات ضبط مکالمه یک داخلی در ایزابل

در قسمت قبلی از مجموعه مقالات آموزش ایزابل تعریف داخلی در ایزابل را به شما آموزش دادیم. در ادامه قصد داریم به تنظیمات ضبط مکالمات داخلی ، در ایزابل بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا این آموزش را باهم مرور نماییم.

نحوه تنظیم ضبط مکالمه داخلی در ایزابل

برای دسترسی به تنظیمات ضبط مکالمات یک داخلی در ایزابل کافی است ابتدا از طریق منوی PBX Configuration وارد منوی Extensions شوید.

تنظیمات ضبط مکالمه در ایزابل

سپس در قسمت سمت راست صفحه روی داخلی موردنظر خود کلیک نمایید. سپس در صفحه تنظیمات داخلی به پایین صفحه اسکرول نمایید تا مانند تصویر به قسمت Recording Option برسید.

تنظیم ضبط تماس در ایزابل

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید تنظیمات مربوط به ضبط مکالمات داخلی در ایزابل شامل 5 قسمت اصلی است. همچنین هر یک از 4 گزینه اول شامل سه قسمت Always ، Don’t Care و Never است. در ابتدا به بررسی 4 قسمت ابتدایی تنظیمات مکالمات خواهیم پرداخت.

  • Inbound External Calls

این قسمت از تنظیمات به معنای آن دسته از تماس‌هایی است که از خارج از سرور ایزابل مانند خطوط شهری و یا یک سرور ویپ دیگر به داخلی‌های درون ایزابل گفته می‌شود.

  • Outbound External Call

تنظیمات این قسمت مربوط به تماس‌هایی است که از این داخلی به خارج از سرور ایزابل برقرار می‌شود.

  • Inbound Internal Calls

این تنظیمات مربوط به تماس‌هایی است که از داخل سرور ایزابل (مانند یک داخلی دیگر) به این داخلی متصل می‌شود.

  • Outbound Internal Calls

در آخر هم این گزینه مربوط به آن دسته از تماس‌هایی است که از این داخلی به مقصد یک داخلی دیگر در همین سرور ایزابل برقرار می‌گردد.

پس درنتیجه دریافتیم که تنظیمات ضبط مکالمات در ایزابل می‌تواند برای هر داخلی با توجه به ورودی یا خروجی بودن تماس و همین‌طور داخل و یا خارج بودن از سرور ایزابل به‌صورت مجزا تنظیم گردد.

4 گزینه حالت تماس که باهم بررسی کردیم را می‌تواند از طریق 3 گزینه تنظیم کرد. در ادامه به بررسی این 3 گزینه خواهیم پرداخت.

  • Always

با فعال کردن این گزینه کلیه مکالمات داخلی در آن حالت تماس ضبط خواهد شد.

  • Don’t Care

با فعال کردن  گزینه Don’t Care مکالمات مربوط به آن حالت از تماس ضبط نخواهند شد. اما در صورت فعال بودن گزینه On Demand Recording و شماره‌گیری کد *1 می‌توان مکالمات را ضبط نمود.

  • Never

با قرار دادن تنظیمات یک حالت تماس روی Never به‌هیچ‌وجه مکالمات آن در ایزابل ضبط نخواهد شد.

با توجه به 3 مورد فوق که توضیح دادیم شما کاربرد گزینه On Demand Recording را نیز برای ضبط مکالمات یک داخلی در ایزابل آموختید.

قابلیت Record Priority Policy در ایزابل

همان‌طور که با ما همراه بودید ما 4 گزینه اول مربوط به تنظیمات ضبط مکالمه در ایزابل را آموزش دادیم. اکنون به بررسی گزینه آخر یعنی Record Priority Policy بپردازیم.

این قابلیت به زبان ساده به معنای اولویت ضبط مکالمه است. اجازه دهید با ذکر یک مثال کمی برایتان دراین‌باره توضیح دهیم تا بهتر بتوانید آن را درک کنید.

تصور کنید یک داخلی با شماره 301 در بخش تنظیمات مکالمه در حالت Outbound Internal calls بر روی Always قرار دارد و در داخلی 302 این تنظیمات در حالت Inbound Internal Calls بر روی Never قرار دارد. با توجه به این سناریو در حالت عادی تماس‌های خروجی در سرور ایزابل برای داخلی 301 ضبط خواهد شد و همچنین تماس‌های ورودی از داخل سرور ایزابل برای داخلی 302 ضبط نخواهد شد. حال در این سناریو اگر داخلی 301 با 302 تماس بگیرد کدام قانون اجرا خواهد شد ؟

در چنین حالتی سیستم به سراغ قابلیت Record Priority Policy خواهد رفت. یعنی هر یک از داخلی‌ها که ویژگی Record Priority Policy در آن مقدار بیشتری داشته باشد اولویت بیشتری خواهد داشت. به‌عنوان مثال اگر در این سناریو مقدار اولویت داخلی 301 بر روی عدد 10 تنظیم شده باشد و در داخلی 302 بر روی عدد 5 آنگاه تماس میان این دو داخلی ضبط خواهد شد.

طریقه مشاهده مکالمات ضبط شده در ایزابل

اکنون‌ که به تنظیمات مربوط به ضبط مکالمات مسلط شدید اجازه دهید تا به نحوه مشاهده مکالمات ضبط ‌شده در ایزابل بپردازیم.

برای مشاهده مکالمات ضبط شده مانند تصویر زیر از طریق گزینه PBX وارد قسمت Call Recording شوید.

مشاهده مکالمات ضبط شده در ایزابل

در این صفحه از طریق فعال کردن حالت Show Filter با انتخاب دو حالت Start Date و End Date می‌توانید بازه زمانی گزارش ضبط تماس در ایزابل را انتخاب نمایید. همچنین از طریق گزینه Search با قرار دادن بر روی حالت Source ، Destination و Type می‌توانید با توجه به در نظر گرفتن این 3 حالت تماس موردنظر را جست‌وجو نمایید.

پس از نمایش گزارش موردنظر مانند تصویر می‌توانید از طریق دو گزینه Listen و Download فایل ضبط شده در ایزابل را به‌صورت آنلاین گوش و یا دانلود کنید.

مسیر فایل های ضبط شده در ایزابل

مسیر فایل های ضبط شده توسط ایزابل در فایل های سیستم عامل آن var/spool/asterisk/monitor است. در این مسیر به ازای هرسال یک فولدر قرار دارد و درون هر پوشه ، 12 پوشه دیگر به ازای ماه‌های سال و به ازای هرروز از ماه نیز یک پوشه ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که فایل های صوتی ضبط‌شده با فرمت Wav ذخیره می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *