آموزش ضبط صدا در سیستم تلفن ایزابل

با سلام در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش ایزابل قصد داریم نحوه ضبط صدا در ایزابل را به شما عزیزان آموزش دهیم. شما می توانید از این صداهای ضبط شده ، در IVR و  Announcement استفاده نمایید.

در سیستم های تلفنی برای رساندن پیغام های از پیش تعیین شده از این صوت های ضبط شده استفاده می کنیم که کاربرد بسیار زیادی در سیستم تلفن ها دارند. لازم به ذکر است که انبوهی از این صوت ها به صورت انگلیسی در سیستم تلفن وجود دارند ، مسیر ذخیره این فایل ها به صورت پیش فرض Var/lib/asterisk/sound/en/ است.

اکنون می خواهیم صداهای دلخواه خود را بر روی سیستم تلفن ایزابل قرار دهیم.

فرمت های صوتی قابل پشتیبانی در ایزابل

سیستم تلفن ایزابل از فرمت های صوتی زیادی پشتیبانی می کند. اما فرمتی که از استاندارد ترین حالت ممکن برای ضبط صدا در ایزابل را برخوردار است و در اکثر سیستم های تلفنی قابل پخس است فرمت Wav با کدینگ PCM از نوع 16 بیتی و نرخ 8000 هرتز می باشد.

در نظر داشته باشید که علی رغم پشتیبانی ایزابل از کدینگ 32 بیتی و نرخ 192khz ، سیستم های تلفنی این مقدار کیفیت صدا را نمی توانند انتقال دهد و این امر ، تنها بار پردازنده را در سیستم تلفن شما زیاد می کند.

اما برویم به سراغ آموزش.

نحوه اضافه کردن یک صدای جدید به ایزابل

این کار از طریق دو روش زیر قابل انجام است

آپلود فایل ضبط شده

در این روش شما می بایست با ورود به پنل ایزابل ، از طریق PBX وارد زیرمنوی System Recording شوید.

نحوه ضبط صدا در ایزابل

سپس در صفحه وارد شما وارد تب Upload recording شوید و در منوی ظاهر شده ، از طریق گزینه Chose File فایل صوتی تبدیل شده به فرمت Wav با کدینگ PCM از نوع 16 بیت و 8000 هرتز را انتخاب و گزینه Upload را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که در زمان آپلود شدن فایل ، به هیچ وجه صفحه را Refresh نکنید تا آپلود فایل با موفقیت به پایان برسد. پس از آپلود شدن فایل و مشاهده پیغام Successfully ، در قسمت پایین تر گزینه Step 2 : name به نمایش در می آید. در این قسمت در فیلم Name this Recording یک اسم برای فایل مورد نظر وارد نمایید و در نهایت روی گزینه Save کلید نمایید. به این شکل کار شما به پایان میرسد.

ضبط صدا از طریق گوشی تلفن در ایزابل

در صورتی که نمیخواد فایل صوتی را توسط دستگاه های دیگر ضبط کنید. می توانید خودتان توسط گوشی تلفن ویپ اقدام به ضبط صدا در ایزابل نمایید. به این ترتیب شما فایل صوتی را از طریق گوشی تلفن ضبط و سیستیم تلفن ایزابل ، خودش فرمت آن را تغییر و باقی کار ها را برایتان انجام می دهد.

برای انجام این کار کافیست تا در همان صفحه System Recording بجای ورود به تب Upload Recording وارد تب Record using phone شوید. سپس کافیست در تب مربوطه شماره داخلی را که می خواهید ، عمل ضبط صدا توسط آن انجام شود را وارد نمایید و بر روی گزینه Go کلیک کنید. پس از انجام اینکار شما می بایست تلفن مربوطه را برداشته و شماره *77 را شماره گیری کنید. اکنون پس از شنیدن صدای بوق پیغام خود را ضبط کنید و در پایان دکمه # را فشار دهید. اکنون شما فایل صوتی خود را با موفقیت ضبط کرده اید و تنها کافیست پس از انجام اینکار در قسمت Name This Recording یک نام برای آن وارد کرده و بر روی گزینه Save کلیک نمایید.

آموزش ضبط صدا در ایزابل

توجه داشته باشید که هر فایلی که شما در سیستم تلفن ایزابل ضبط و یا آپلود نمایید ، در منوی سمت راست صفحه قابل مشاهده است. به این شکل شما میتوانید عمل ضبط صدا در ایزابل را انجام دهید.

مشاهده مسیر فایل ها صوتی ضبط شده در ایزابل

در صورتی که نیاز داشته باشید فایل های صوتی ضبط شده در ایزابل را از روی آن بردارید. میبایست مسیر ذخیره شده این فایل ها در سیستم عامل لینوکس را بدانید.

برای انجام این کار از طریق نرم افزار Winscp به ایزابل متصل شوید و از طریق مسیر Var/lib/asterisk/sound/custom فایل های خود را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *