راهنمایی و مشاوره در خصوص خرید خط تلفن VOIP

امروزه کمتر کسی ممکن است مزایای بی شمار سیستم تلفن تحت شبکه  VOIP را نداند. مزایایی که از فرط تنوع و اهمیت در ارتباطات، مقالات متعددی را به خود اختصاص داده اند. اما علاوه برهمه قابلیت های عمومی خط تلفن ویپ، نباید فراموش کنید که بررسی سیستم تلفن تحت شبکه ویپ از منظر کسب و کارها و مشاغل مختلف هم به تعداد مزیت ها و قابلیت های خوب این سیستم تلفن اضافه می کند. از این قابلیت ها می شود به امکان همگام سازی ویپ با نرم افزارهای تخصصی مشاغل مختلف اشاره کرد.

پرداختن به تمام این قابلیت ها شاید از حوصله این مقاله خارج باشد. با این حال بدنیست به اختصار، به چند مزیت عمومی خط تلفن ویپ اشاره کنیم. استفاده از خدمات VOIP به دوران پرداخت قبوض بلند بالای تلفن خاتمه داد. صرفه جویی در هزینه های تلفن صرفه جویی در هزینه های نگه داری و تعمیر و کاهش هزینه های پشتیبانی، از مزیت های استفاده از این سیستم تلفن است. به علاوه امکان دور کاری، سهولت ارتباط با شعب مختلف، امکان جابجایی دفترکار بدون از دست دادن خط تلفن، دریافت هر تعداد خط بدون محدودیت ، پشتیبانی بهتر، کیفیت صدای بهتر، مدیریت تماس های ورودی و خروجی، انعطاف پذیری بالا و..از جمله امکانات عمومی این سیستم تلفن هستند که می شود به آن اشاره کرد.

همه انچه لازم است در رابطه با خط تلفن ویپ و راهنمای خرید خط تلفن VOIP بدانید

همانطور که حتما تا به حال متوجه شدید خط تلفن ویپ انواع مختلفی دارد. سیستم تلفن ویپ علاوه بر امکانات و مزیت های عمومی که تعدادی از آن ها را پیشتر صحبت کردیم. امکانات و مزایای منحصر به فردی هم دارد که مختص هر نوع و طبقه بندی سیستم VOIP است. به طور کلی دو نوع سیستم تلفن VOIP وجود دارد:

  • سیستم تلفن VOIP سخت افزاری

توسعه دهنده این سیستم تلفن VOIP سازنده آن است و شما دسترسی به کد و چگونگی عملکرد آن ندارید. این سیستم اختصاصی است و هزینه های آن نسبت به سیستم ویپ Open Source خیلی بیشتر است. در این سیستم قابلیت شخصی سازی تلفن ویپ کد باز را هم ندارید. نرم افزارهای لازم، سیستم عامل، نرم افزار PBX را خود شرکت سازنده نصب می کند و در واقع خاص شرکت تولید کننده است.

  • سیستم تلفن VOIP کد باز

سیستم تلفن کد باز VOIP به صورت کلی در دسترس عموم است و امکان شخصی سازی دارد. یعنی با خط تلفن ویپ کد باز، شما به  منابع سیستم بطور کامل دسترسی دارید. شما می توانید سیستم ویپ خود را با قطعات سخت افزاری، سیستم عامل و نرم افزار PBX کد باز راه اندازی کنید و چون سیستم عامل و نرم افزار PBX هردو رایگان هستند، هزینه های این سیستم از سیستم سخت افزاری به مراتب کمتر است.

خط تلفن VOIP

اما همیشه به یاد داشته باشید که انتخاب یک خط تلفن ویپ مناسب، با توجه به انتظارات شما و نیازهای خاص کسب و کار شما انجام می شود. شما نیاز دارید انواع مختلف خط تلفن ویپ وانتظارات کسب و کار خود را به خوبی بشناسید. جایی که باید انتخاب کنید، چطور با استفاده از سیستم VOIP مناسب، کسب و کار خود را از لحاظ ارتباطات تلفنی پیشرفت بدهید و نیازهای آن را به بهترین شکل پاسخ بدهید. پس حالا لازم است بدانید چطور باید سیستم تلفن VOIP مناسب خود را انتخاب کنید.

چطور خط تلفن ویپ مناسب خود را انتخاب کنید

  • گام اول

برای اینکه بهترین خط تلفن تحت شبکه ویپ را انتخاب کنید، طوری که به خوبی، پاسخ گوی نیازهای فعلی و هم پاسخ گوی نیازهای آینده شما باشد در اولین قدم نیازهای واقعی و اساسی کسب وکار خود را لیست کنید. شما باید بدانید که چرا به دنبال ارتقاء سیستم تلفنی خود از طریق تلفن تحت شبکه VOIP هستید. چه مزایایی از این سیستم را برای پیشرفت کسب و کار خود نیاز دارید.

این مزایا شما را به سمت انتخاب کدام نوع از خط تلفن ویپ سوق می دهد. برای چه کسب و کاری از این سیستم قرار است استفاده کنید و با توجه به نوع کار و ویژگی های مختلف آن چه انتظاراتی از این سیستم دارید.

  • گام دوم

در مرحله بعد احتیاج دارید یک ارزیابی نسبتا کامل از شبکه فعلی خود داشته باشید. در این مرحله بهتر است از متخصصین این امر استفاده کنید. شما باید ببینید که زیرساخت فعلی شبکه شما در چه وضعیتی است و مطمئن شوید که زیرساخت شما آمادگی انتقال صدای شما را به بهترین شکل و توسط تلفن ویپ بر روی خطوط خود دارد. این شبکه چه سطحی از بار اضافی حاصل از سیستم تلفن ویپ شمارا تحمل می کند. آیا تجهیزات شبکه ای جدیدی هم نیاز دارید یا خیر؟

  • گام سوم

خب برای راه اندازی سیستم VOIP یکی دیگر از بررسی هایی که باید انجام بدهید. اتصال اینترنت و پهنای باند لازم برای ترافیک اضافی حاصل از خط تلفن ویپ است. آیا اینترنت شما از لحاظ سرعت و قدرت مناسب اتصال سیستم ویپ هست یا نه. برآورد میزان همزمانی تماس های ورودی شما با توجه به امکانات اینترنتی که دارید هم اهمیت دارد. آیا پهنای باند شما نیاز به افزایش دارد. این سنجش بر اساس میزان اشغال پهنای باند تماس های بر بستر VOIP انجام می شود.

در ادامه ی بررسی های لازم برای انتخاب بهترین خط تلفن ویپ، حالا که به نیازها و خواسته های خود از سیستم تلفن ویپ آگاه هستید و شبکه و اتصال اینترنت و پهنای باند خود را بررسی و مناسب سازی کردید. حالا احتیاج به یک شرکت تخصصی برای نصب، پشتیبانی و نگه داری سیستم مناسب خود دارید.

خب تا اینجا تقریبا همه ی بررسی های لازم را انجام دادیم . حالا بر اساس نظر متخصصین امر و بررسی های انجام شده باید انتخاب خود را نهایی کنید. در مرحله نهایی کردن انتخاب بهترین خط تلفن ویپ، باید مشخص کنید چه بودجه ای را برای نصب و راه اندازی سیستم ویپ خود در نظر گرفتید. با توجه به همه آنچه از کسب و کار خود و نیازهای خود می دانید، کدام نوع از خط تلفن ویپ انتخاب بهتری برای شماست؟ هزینه های پشتیبانی را فراموش نکنید. باید بتوانید این سیستم را با نرم افزارها و سیستم های تخصصی کسب و کار خود نیز همگام سازی کنید.

خط تلفن ویپ

دوباره یادآوری می کنم که شرکت تخصصی که در این مراحل در کنار شماست تاثیر بسیار زیادی در انتخاب بهترین خط تلفن ویپ ، نصب و نگهداری از آن، که یکی از مهم ترین مراحل تجهیز کسب و کار شما به سیستم تحت شبکه ویپ است، دارد.

مرحله نهایی

هنوز و در گام نهایی سوالاتی هست که باید به جواب آن ها برسید. چه کسی از این تلفن ویپ قرار است استفاده کند. چه ویژگی ها و قابلیت هایی را از سیستم تلفن تحت شبکه ی ویپ نیاز داریم. ترافیک تماس های ورودی ما چقدر است؟ همزمانی تماس های دریافتی هر شخص را درنظر بگیرید. زمان های پیک این تماس های ورودی را حدودا مشخص کنید. تعداد پورت های شبکه اترنت در هر مرکز را مشخص کنید.

از طرفی احتیاج دارید نوع و ارائه دهنده خدمات صوتی را هم بررسی کنید. بطور مثال اگر علاقه دارید هم زمان از سیستم VOIP و PSTN استفاده کنید. البته این کاملا به انتخاب شما بستگی دارد. اما اگر از هر دو این روش ها استفاده می کنید باید تلفن ویپ شما قابلیت پشتیبانی از PSTN را داشته باشد.

در نهایت اگر از یک شرکت تخصصی استفاده می کنید نگران درست انجام شدن هیچ یک از مراحل انتخاب بهترین خط تلفن ویپ نباشید و با خیال راحت کسب و کار خودتان را به سیستم تلفن تحت شبکه VOIP مجهز کنید و از تاثیرات آن در پیشرفت کسب و کار خود، بهبود بازاریابی و فروش، رضایت مشتریان، کیفیت و مدیریت تماس ها و تعداد بسیار زیادی از مزایای سیستم تلفن VOIP در کسب و کار خود لذت ببرید. فراموش نکنید که ما در بصیر ویپ در تمام این مراحل در کنار شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *