آشنایی با نحوه کار با تلفن VOIP

عموما افراد بعد از اینکه یک آشنایی اولیه ای با خدمات VOIP و قابلیت های آن پیدا می کنند، علاقه دارند بدانند که نحوه کار با تلفن VOIP  به چه صورت است و اصلا تلفن VOIP چطور کار می کند ؟ اجازه بدهید به همین بهانه در این مقاله بیشتر در رابطه با کار با تلفن ویپ صحبت کنیم. اما قبل از آن بد نیست برای مخاطبانی که به تازگی با ما و شاید تلفن VOIP آشنا شدند، کمی در رابطه با مفاهیم اولیه، قابلیت های تلفنVOIP و در نهایت کار با تلفن  VOIP صحبت کنیم.

انتقال محتوای صوتی و تصویری یا چندرسانه ای بر بستر شبکه، امکانی است که تلفن VOIP برای ما بوجود می آورد. اما مزیت این سیستم در انتقال این محتوا نسبت به روش های سنتی چیست؟ یا چرا VOIP در مقایسه با سیستم سنتی و آنالوگ اینهمه پرطرفدار و هم گیر شده؟ سرعت بالا، کیفیت تماس HD، کاهش حدود 60درصدی هزینه ها ، تحرک پذیری، راه اندازی آسان و انعطاف پذیری جغرافیایی مزیت های اولیه کاربا سیستم تلفن  VOIPاست. اما سیستم VOIP دارای مزیت های پیشرفته تری مانند همگام سازی با نرم افزارهای تخصصی، ازجمله نرم افزار ارتباط با مشتری یا CRM و تلفن گویا یا منشی تلفنی، برنامه های موبایل و دسکتاپ است.

تحوه کار با تلفن VOIP

قابلیت هایی که هر کسب و کاری را متحول خواهد کرد. کار با تلفن VOIP علاوه برانتقال با کیفیت محتوا بر بستر شبکه، لیست بلند بالایی از مزیت ها و امکانات را چه در مقیاس استفاده خانگی چه کسب و کارهای کوچک، کسب و کارهایی با شعب داخلی و خارجی متعدد و سازمان های بزرگ را فراهم می کند. اصلا یکی از ویژگی های سیستم تلفن ویپ همین مقیاس پذیری است. علاوه بر این ها شما امکان شخصی سازی این سیستم براساس نیازها و انتظاراتتان برای کسب و کار خود را دارید.

همه آنچه از کار با تلفن VOIP باید بدانید

سیستم تلفن VOIPچطور کار می کند؟ نحوه کار با تلفن VOIP ساده است. اجازه بدهید طرز کار این سیستم تلفن (VOIP) را به طور خلاصه تعریف کنیم. کار سیستم ویپ به این شکل است. سیگنال های صوتی را دریافت کند به داده دیجیتال تبدیل کند و این داده را بر بستر شبکه منتقل کند. حالا این تکنولوژی تلفن ویپ بر اساس پروتکل های مختلفی کار می کند که مهم ترین آن ها SIPاست. یک پروتکل ارتباطی برای برقراری تماس های ویپ و امکانات دیگری مانند کنترل ارتباطات مولتی مدیا، فکس ارسالی از طریق IP، ویدیو کنفرانس، پیام رسان فوری، تماس های صوتی و تصویری آنلاین وامکانات دیگری که توسط ویپ ارائه می شود. اما ما برای راه اندازی و کار با تلفن VOIP به تجهیزات مختلفی احتیاج داریم.

قبل از هر چیز یک سرور یا مرکز تلفن IP که امکان برقراری تماس بر بستر شبکه را فراهم می کند نیاز است. این سرور از دو طریق استفاده از فضای ابری Cloud PBX یا استفاده از یک IPPBX قابل راه اندازی است. زمانی که از فضای ابری Cloud PBX استفاده می کنید به تجهیزات سخت افزاری نیاز ندارید. در حالی که برای سانترال تحت شبکه نیاز به نصب و راه اندازی فیزیکی دارید. برای کار با تلفن VOIP و برقراری تماس با این سیستم قبل از هرچیز به یک سرویس تلفن تجاری ویپ و یک شبکه با پهنای باند مناسب احتیاج دارید. حالا می توانید از طریق دستگاه های تلفن فعلی با استفاده ازATA، تلفن های IP، کامپیوتر و موبایل با VOIP کارکنید.

پروسه کار با تلفن VOIP به چه شکل است؟

این پروسه از یک تماس تلفنی آغاز می شود. تماس تلفنی ابتدایی ممکن است از یک تلفن معمولی، یک تلفن انالوگ و یا یک تلفن ویپ دیگر برقرار شده باشد. در هرصورت وقتی تماس برقرار می شود، ابتدا برنامه یا آداپتور VOIP سیگنال های صوتی را دریافت می کند. آداپتور این سیگنال های دریافتی را به داده های دیجیتالی تبدیل می کند. بعد از اینکه آداپتور VOIP موج صوتی شما را به موج دیجیتال تبدیل کرد. این داده های دیجیتالی با استفاده از شبکه به ارائه دهنده ی خدمات تلفن تجاری VOIP شما ارسال می شوند. ارائه دهنده سیستم VOIP  شما سیگنال های صوتی دیجیتال را به سرور های VOIP ارسال می کند.

در نهایت تماسی که به سرور های ارائه دهنده خدمات VOIP رسیده به تلفن مشتری ارسال می شود. دیتا یا موج دیجیتال توسط مشتری دریافت و به صورت صدای صوتی در گوشی او شنیده می شود. تنها نکته ی قابل توجه در اینجا این است که اگر تماس اولیه از یک تلفن آنالوگ برقرار شده سیگنال ها قبل از اینکه به تلفن تماس گیرنده برسند مجدد باید به سیگنال تلفن تبدیل شوند. این فرآیندی که توصیف شد در هنگام کار تلفن VOIP در کوتاه ترین زمان ممکن  و به عبارتی بلافاصله انجام می شود.

به همین دلیل کیفیت صدای VOIP اصلا قابل مقایسه با تلفن های معمولی نیست. قابلیت خوب این روش این است که تماس های ورودی و خروجی با کمک شبکه مسیریابی می شوند. با این حال برخی از خدمات VOIP تنها از طریق تلفن ویپ در دسترس هستند. همینجا یادآوری کنم که برای تبدیل سیگنال آنالوگ تلفن به سیگنال دیجیتال چند روش وجود دارد.

کار با تلفن VOIP از روش ATA

ATA یا Analog Telephony Adapter  ، VOIP Box و یا آداپتور ویپ همان دستگاهی است که از آن برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیتا یا بسته های دیجیتالی و قابل انتقال در شبکه استفاده می کنیم. در واقع به جای اینکه تلفن خود را مستقیم به پریز وصل کنید به ATAوصل می کنید. به علاوه ATA توانایی تبدیل دیتاهای IP دیجیتالی به صورت آنالوگ را هم دارد. مبدل ویپ با اتصال تلفن به ارائه دهندگان VOIP امکان برقراری تماس بر بستر شبکه را ایجاد می کند. این روش برای تلفن های آنالوگ معمولی یا سایر دستگاه های معمولی به دستگاه دیجیتال و یا تلفن تحت شبکه استفاده می شود. یا به بیان ساده تر پلی بین شبکه آی پی و دستگاه آنالوگ است.

طریقه کار با تلفن VOIP

خب از آنجایی که خرید آداپتور به نسبت خرید سخت افزارهای جدید مقرون به صرفه تر است. ممکن است خیلی از کسب و کارها در ابتدا استفاده از ATA را ترجیح بدهند. البته هرزمان که خواستند امکان جایگزین کردن  تلفن های IP جدید خود را دارند. در هرصورت اگر از این روش استفاده می کنید. پروسه کار با تلفن VOIP به این صورت خواهد بود. تلفن آنالوگ معمولی که تماس اولیه را برقرار می کند. ATA برای تبدیل دیتاها. اترنت برای انتقال دیتا. روتر، اینترنت. ارائه دهنده خدمات تلفن تجاریVOIP که پیشتر در رابطه با وظایف و عملکردشان صحبت کردیم. درباره روتر هم باید خیلی کوتاه اشاره کنم که روتر هم نقش انتقال بسته داده از طریق شبکه با استفاده از مناسب ترین مسیرها را بر عهده دارد. در واقع انتقال داده از یک شبکه به شبکه دیگر بر عهده  روتراست.

کار با تلفنVOIP  از روش تلفنIP

حالا اگر از تلفن IP استفاده می کنید، تبدیل سیگنال صوتی به دیتای دیجیتال در تلفن اتفاق می افتد. پس برای کار با تلفن VOIP احتیاجی به آداپتور یا دستگاه دیگری ندارید. تلفن شما در شبکه محلی LAN به سوییچ یا روتر متصل می شود. یعنی به جای پورت تلفن به یک پورت اترنت در روتر شما وصل می شود. حالا اگر شماره تلفن را بگیرید تلفن  IP با ارسال دیتا به ارائه دهنده VOIP تجاری می گوید که با طرف مقابل تماس بگیرد. پس سرویس VOIP شما تماس را برقرار می کند و بسته های داده بدون نیاز به دستگاه دیگری از تلفنIP شما رد و بدل می شود. حالا تلفن ویپ این سیگنال های دیجیتالی را به صدای قابل شنیدن تبدیل می کند.

کاربا تلفن VOIP از طریق تلفن های همراه

خب برای کار با تلفن VOIP در شرایطی که در محل کار یا شرکت حضور ندارید یا در واقع زمان هایی که دسترسی همیشگی به تلفن های ثابت ندارید. یک راه خوب استفاده از اپلیکیشن هایی مانند زوییپر بر روی تلفن همراه و برقراری تماس از طریق اتصال به شبکه است. با این روش در هر زمان و مکانی با سرعت G4 و بالاتر قادر به پاسخ گویی به تلفن های خود خواهید بود. همچنین باید بدانید که سیستم VOIP بر روی همه تلفن های هوشمند مانندios  و Android کار می کند.

کار با تلفن VOIP از طریق کامپیوتر

برای کار با VOIP از طریق PC به برنامه ای نیاز دارید که امکان برقراری تماس از این طریق را برای شما فراهم کند مانند زوییپر. به علاوه یک کارت صدای مناسب، میکروفون، بلندگو و هدست هم تهیه کنید. اتصال به شبکه از طریق اترنت یا وای فای را فراموش نکنید. اغلب شرکت ها برای استفاده از VOIP بر روی PC نرم افزارهایی ارائه می دهند. این نرم افزارها عموما برای هر دو سیستم ویندوز و مک قابل استفاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *